D & J in Australië

Onze weblog

Noosa Everglades - 3 dagen kayaken

Onze laatste gezamelijke tour stond alweer op de planning. Deze tour zal ons gaan brengen naar de Noosa Everglades. 3 dagen stonden gepland en we hadden er weer veel zin in. De Everglades is een groot nationaal park ten noorden van Brisbane. In het park konden we gaan kayaken over heel donker water wat schitterd als een spiegel en we zouden hier een tocht gaan maken naar een grote zandduin!

Dag 1
Om 7:45 stonden we klaar met onze bagage voor 3 dagen kayaken. Een slaapzak, wat kleren (niet te veel want na onze ervaringen van Whitsunday en Fraser wisten we toch wel dat we ons niet vaak zouden wisselen van kleren), eten voor de ochtend en avond en 2 zakken goon (wijn) hadden we bij ons. Hiermee zouden we de 3 dagen wel door moeten komen. We zijn met Harry de bus van de organisatie gevolgd naar een verzamelplaats waar we onze kampeer benodigdheden kregen en een kleine instructie voor de komende dagen.

Vanuit hier gingen we met een busje naar een boot taxi die ons naar het startpunt van de kayaktour zou brengen. Maar omdat de bus volzat moesten wij even wachten, de chauffeur zou de eerste groep eerst wegbrengen en dan later weer terug komen om ons op te halen. Maar goed ook dat wij even moesten wachten, want op dat moment kwamen er 4 kangaroes langs gehuppeld. Ja en nu zullen jullie wel denken, die hebben jullie toch wel genoeg gezien. Dat is ook wel zo, maar toen we goed keken zagen we dat 1 kangaroe een kleine baby in zijn buidel had. En dat hadden we nog niet eerder gezien. Wij helemaal gelukkig weer!!

Uiteindelijk zijn we met het busje naar de water taxi gereden. Alle spullen moesten vanuit de aanhanger overgeladen worden naar de boot, gelukkig waren we met 14 man dus de klus was zo geklaard. De boot taxi bracht ons in 20 min naar de start plaats van het nationaal park. Hier kregen we de laatste instructies voordat we de kayak vol konden laden. De tent, kleren, kookspullen en ons eten ging allemaal mee de kayak in. Uiteindelijk waren we met 7 volgeladen kayaks klaar om onze over te gaan geven aan de natuur.

We zouden de eerste dag 6 km moeten kayaken naar een kampeer plaats. Wij vertrokken als 1 van de laastste, niet omdat we zo sloom waren met inpakken, maar omdat we vermoeden dat er een hoop te lachen zou zijn bij 1 van de kayaks. En dat was ook zo. De kayak voor ons zat namelijk Harry uit Zweden. Harry is een jonge die vanaf het begin alles 3 keer vroeg aan de leiding en alles 4 keer controleerde. Hij kwam gewoon een beetje onhandig over. Dat bleek ook wel!! Hij zat samen met een meisje uit Hong Kong in de kayak dus hij ging achterin zitten. De mannen zijn toch meestal aan het stuur he!! Het begon al bij het instappen in de kayak. We moesten de nodige hints geven voordat hij eindelijk op zijn kont zat. Ging maar allemaal net goed voordat hij overboord zou gaan. We legde hem even uit hoe de kayak werkte en hij leek het te snappen. Harry begint dus met het peddelen en we weten niet wat hij deed, maar het leek er niet op dat hij peddelde. Wij dus weer proberen uit te leggen hoe het werkt. Na een minuut of 5 zat Harry met zijn neus de hele verkeerd kant uit en wist dus ook echt niet meer hoe hij moest keren. Ze belande in het riet aan de andere kant van de opstap plaats. Ooh wat moesten we lachen!! Uiteindelijk kwamen ze toch weer terug bij de opstapplaats, het punt waar het nu ongveer al 15 min geleden begon!! Ze besloten om maar te verwisselen van stuurman. Dit bleek al gauw een stuk beter te gaan. Ze gingen de juiste kant op en wij konden eindeijk onze rit beginnen. We zijn nog een hele tijd bij ze gebleven, want ja we wilden ze ook niet alleen achter laten op de Noosa River. Maar Harry prate meer dan da hij peddelde. Hij zat letterlijk achterover in zijn kayak en liet het meisje al het werk doen. Na 4 keer een opmerking hier over gemaakt te hebben gaf Harry aan dat hij die grap nu wel gehoord had en het nu niet meer leuk vond!! We hebben toen maar besloten om lekker door te peddelen en op zoek te gaan naar de andere van de groep.

De Noosa river is echt gigantisch mooi, het water is heel donker maar heeel erg vlak. Het water lijkt dan ook een grote spiegel. De bomen waren gewoon soms nog mooier in het water dan op het land. Heel apart!! Na ruim 2 uur over de rivier en een meer gepeddeld te hebben kwamen we aan bij de kamping. Hier hebben we de kayak op het land gesleept en de tent opgezet. Toen iedereen gereed was hebben we met een groepje van 7 de omgeving verkend. gewoon een beetje rond gelopen en kijken wat er allemaal te zien was. Helaas zagen we niet meer dan een paar kangaroes rond huppelen op het veld. Wij dus maar terug naar de tent om te beginnen met de goon. Even gezellig kennis maken met de groep. Het is rond 6 uur donker op het moment in Australie dus we moesten niet te laat beginnen met het eten. Mislukt haha.. Iedereen dus in het donker met een kamping kook stelletje voor de tent. Gelukkig is dat na de hand natuurlijk veel leuker dan in het licht koken, want al dat geklungel van iedereen maakt de sfeer er wel leuker op. Nadat de eerste zak wijn op was de eerste avond heeft iedereen zijn tentje opgezocht. De volgende ochtend zouden alle vroeg ons bed uit moeten!! Er staat dan namelijk een wandeling van 14km op de planning!!

Dag 2

Deze dag moesten we vroeg de veren uit, want er stond een flinke tour op de planning. Totaal 12km kayaken en 14 km wandelen. Om dit tripje op 1 dag te kunnen doen, moesten we voor 8 uur in de kayak zitten, anders zouden we in het donker de weg naar huis moesten zoeken. Wij dus met z’n alle vroeg eruit en voor 8 uur zaten we in de kayak. We zouden eerst 6 km moeten kayaken over de Noosa River voordat we zouden aankomen bij het startpunt van de wandeltocht.

Na natuurlijk weer een hele mooie rit over de river kwamen we aan bij het startpunt. Hier hebben we kayaks veilig op het land gesleept en zijn we begonnen aan de tocht. In totaal waren we nu met 9 mensen die met ons meeliepen. De tocht zal ons in eerste instantie leiden naar een grote zand heuvel (Sandpatch). Om hier te komen hebben we ongeveer 6 km moeten lopen door het nationaal park. Het uitzicht op het de heuvel was echt fantastisch. Over waar we keken was zand te zien. En vanaf deze heuvel keken we uit over een heel groot gedeelte van het park. Hier hebben we met z’n alle lekker gegeten en wat gedronken. Door de wind, wat het erg koud maakte hebben de stop niet al te lang gemaakt. We zijn aan de andere kant van de heuvel via het zand naar beneden gelopen. Hier zouden we een pad moeten tegenkomen die ons door het bos naar de zee zal leiden. Dit na ongeveer 1 km kwamen we aan bij het strand. Dit strand was leuk om te zien, maar helaas niet heel erg bijzonder. Al waren er mensen in de groep die het helemaal geweldig vonden. De terug reis naar de kayaks was een stuk makklijker, alleen het eerste stuk van de zee naar de top van de zandheuvel was erg zwaar. De rest was voornamelijk dalen.

Nu moesten we alleen nog maar de 6 km terug kayaken naar de tenten. Het bleef mooi die rivier, maar we waren blij toen we weer voet aan wal zetten. Na deze lange dag hebben we lekker met z’n alle gegeten en de laatste wijn opgedronken. De volgende dag zouden we terug gaan naar het startpunt van de tour.

Dag 3

Alweer moesten we ’s ochtens vroeg uit de veren. De tenten moesten ingepakt worden en alle kampeer spullen moesten weer ingepakt worden in de kayaks. Omdat we voor 9:45 terug moesten zijn bij het startpunt zaten we dus weer vroeg in de kayak. Iedereen was redelijk op tijd terug en de tour zat er bijna weer op. Het wachten was op de boot taxi. Deze stond wel al klaar maar we moesten deze nog volladen met spullen van de tour. Terug aan het vast land hebben we alles schoongemaakt en afscheid genomen van de groep. De Noosa Everglades tour zat er weer op. Dit zou tevens onze laatste tour zijn in Australie. We konden ons nu volledig instellen op de verkoop van de auto!!!

No comments yet. Be the first.