D & J in Australië

Onze weblog

Fraser Island - 4×4 Jeep tour

Na de Whitsundays stond ons nog een ander leuk tourtje te wachten, namelijk Fraser Island! Fraser Island is het grootste zandeiland van de wereld en is 122 km lang en 25 breed. Vanaf Rainbow Beach zouden we met de ferry vertekken richting Fraser. In Rainbow beach hadden we een gratis overnachting in een hostel wat aangesloten zat bij de reisorganisatie waarbij we geboekt hadden. Er was echter pas over 2 dagen plek. Dit kwam ons eigenlijk goed uit omdat we ook nog een ticket hadden om te kajakken met dolfijnen hier. Dit konden we dus mooi de volgende dag doen!
Alle vrouwen en mannen werden gemengd ingedeeld in de kajakken. Vanaf het strand gingen we vervolgens met een stuk of 20 kajakken de zee op totdat we na een paar honderd meter stopte. Alle kajakken moesten bij elkaar blijven om de dolfijnen niet op te jagen. 5 min later zagen we de eerste dolfijnen voorbij zwemmen. We probeerde steeds dichterbij te komen maar de dolfijnen bleven toch de meeste tijd op afstand. We hebben hier 2 groepen dolfijnen gezien en af en toe sprong flipper ook ff uit het water!
De dolfijnen waren net zo nieuwsgierig als ons dus later hebben we ze nog wel aardig dichtbij gezien nog!

Fraser Island

Dezelfde dag nog hadden we een briefing gehad over Fraser island met een video over het eiland. Hier lieten ze alle hotspots zien waar we zeker moesten gaan en wat algemene informatie over het eiland. We werden ingedeeld in 2 groepen van 8 personen met ieder een eigen jeep. We zouden de komende 3 dagen met een Schots stel, 1 duits meisje, 2 zweedse jongens en een engels meisje in een jeep zitten. We moesten zelf voor het eten zorgen dus savonds zijn we naar de supermarkt gegaan om bier en eten in te slaan.

Sochtends om 8 uur moesten we verzamelen bij het hostel en werden de jeeps ingeladen. Boven op het dak hadden we genoeg ruimte om alle tassen en campingspullen op te laden. Ook hadden we een grote Ijsbox waar we al het bier en eten in konden bewaren. Met de ferry is het vanaf Rainbow beach maar 10 min met de ferry. Het strand op fraser is de snelweg waar je 80 mag rijden en het binnenland heeft alleen zandwegen. We zijn gelijk het binnenland ingereden tot Eurong wat het eerstvolgende dorpje was. Vanaf hier moesten we het strand op en zijn doorgereden naar een bekend meer (weten ff de naam niet meer) Op het strand passeerde we nog onze eerste dingo die hard wegrende toen we hem passeerde. Het meer waar we aankwamen schijnt heel mooi te zijn met een strak blauwe hemel. Wij hadden echter veel bewolking en af en toe regen. We hebben er nog wel even gezwommen en zijn toen verder gereden. Omdat we voor het donker onze tenten op wilde zetten besloten we gelijk naar de campingplaats te rijden waar we zouden gaan overnachten. De tenten van de andere groep stonden er ook al. 10 min rijden hiervandaan was een BBQ plaats waar we konden eten en het vlees konden bakken. Het was inmiddels al donker en er was maar 1 kookplaats die werkte. Koken ging dus niet echt makkelijk maar hebben uiteindelijk allemaal lekker gegeten (braadworsten met brood) Hier zagen we ook een paar nieuwsgierige dingo’s, die ook wel zin hadden in een worstje en steeds probeerde dichterbij te komen. We werden al nadrukkelijk gewaarschuwd de dingo’s zeker niet te voeren en geen eten achter te laten, omdat ze anders agressief kunnen reageren en je kunnen aanvallen. De dingo’s die wij gezien hebben waren heel schuw en zo weer weg. Eentje die we op het strand zagen wilde zelfs met ons spelen. Alleen als we even een stop moesten maken om te plassen in de duinen waren we op ons hoede! Na het eten zijn we weer teruggereden in het donker naar ons campingplaats. We waren hier met 2 groepen bij elkaar en voor iedereen van de groep hadden we maskers gekocht. Iedereen was lekker in zn hum en hebben t deze avond ook erg laat gemaakt. Om 9 uur savonds moet t helemaal stil zijn en iedereen was om 12 uur nog aan t schreeuwen en aan het zingen! De volgende dag werd iedereen om 9 uur wakker gemaakt door 2 boswachters die ons het leuke nieuws vertelde dat iedereen een boete van 50 dollar zou krijgen, omdat het savonds na 9 uur stil moest zijn. Uiteindelijk hadden maar 4 mensen hun ID bij zich dus 2 boetes per auto. Maar voor een gezellige avond hadden we dat wel over!

De 2e dag wilden we een beetje vaart maken en besloten daarom helemaal door te rijden over het strand tot het noordelijkste punt, de Indian Head. Hier zouden we eind van de dag ook onze tenten op gaan zetten op het strand. Rijden op het strand kon af en toe best gevaarlijk zijn en moesten daarom goed opletten. Vanaf het land stromen namelijk vaak rivieren over het zee richting zee. Vanaf een afstand zie je vaak niet hoe diep deze kanalen zijn. Voordat we weggingen werden ons al wat foto’s van jeeps laten zien die te hard hierin waren gereden total loss waren. Tijdens het ristje over het strand kwamen we verschillende leuke dingen tegen. Als eerst kwamen we langs Eli Creek. Dit is een grote brede rivier die dus vanaf het land naar de zee stroomt. In de loop van de jaren is hier bebossing langs gegroeid wat het een beetje tot een regenwoud maakt.

Tijdens het rijden hadden we superveel lol achterin de jeep en hadden onze eigen gitaarist, Andy uit Schotland. Hij had een klein gitaartje bij zich en zingen kon die ook als de beste! Een stuk verder kwamen we een oud gezonken schip tegen, ook wel het mahoon ship genoemd. Dit schip is 90 jaar geleden geschonken op zee en hier aangespoeld. Aan het eind van de dag kwamen we aan bij Indian Head. Dit is een grote rots die we tot op de top beklommen hebben. Vanaf hier hebben we haaien en stingrays in de zee zien zwemmen. Normaal gesproken zwemmen er ook dolfijnen en schildpadden maar die hebben we helaas niet gezien.

Kamperen op het strand was ook weer een hele andere ervaring. Savonds in het donker hadden we de tenten opgezet en de 2 jeeps dicht tegen elkaar gezet zodat we een zeil ertussen konden spannen. Dit was savonds wel nodig want helemaal droog hielden we het niet. We hebben hier pasta gegeten met gehakt, al was het net of je pure zand zat te eten. In alles wat we dronken of aten zat zand! Savonds hebben we uiteraard weer een feestje gehad en mochten hier gelukkig wel tot in de late uurtjes geluid maken! Andy had uiteraard weer zn gitaar bezig en was weer volop aan het zingen! Tussen het zingen hebben we gepokert en dronken we ons glaasje guum erbij! ( Abbies woord voor goedkope wijn)

Volgende dag MOESTEN we om 7 uur sochtends van het strand af zijn was ons verteld ivm met eb en vloed. We kregen alleen de jeep niet meer gestart! Omdat we de avond ervoor iets teveel stroom van de lamp uit de accu hadden gehaald was die net te leeg om te starten. Na 2 uur wachten kwam er dan eindelijk een andere jeep langs die ons heeft kunnen helpen. Sochtends vroeg hebben we nog wel walvissen gezien in de zee (walvissenseizoen). Af en toe zag je een dikke staart op het water slaan en een waterfontein het water uitsproeien. Nadat de auto gemaakt was hadden we nog een spot waar je zeker naar toe wilde! Omdat het de 2e dag het meeste gedeelte van de dag regende besloten we de laatste dag langs Lake MC Kenzie te gaan. Dit is het mooiste meer wat er op Fraser Island te zien is. En voor ons denk ik wel 1 van de mooiste meren van Australie! Dit is een helderblauw meer, met witte stranden en eromheen groen regenwoud. Hier hebben we ook nog even gezwommen en zelfs nog even in het zonnetje kunnen liggen! De terugweg hebben we helemaal over het strand terug gereden. Bij elke jeep die we inhaalde op het strand liet Andy nog ff door het raam zn witte billen zien…leuk leuk! en kwamen uiteindelijk om 4 uur smiddags aan bij de ferry….
Bij het autobedrijf werd alles van de auto nog even gecontroleerd op schade enz. Ook moesten we hier nog even alle borden en pannen afwassen waar nog steeds aangekoekte etensresten op zaten van 3 dagen en erg veel zand! Savonds hebben we nog wat gedronken met zn allen in het hostel en de volgende dag stond ons weer een autoreisje te wachten naar het kleine plaatsje 1770……

No comments yet. Be the first.