D & J in Australië

Onze weblog

Kamperen met Harry ( Zuiperd)

Nadat we vertrokken waren bij Ank en Gertjan zijn we gaan rijden richting het zuiden. Ons plan was om de grote weg te volgen die langs de kustlijn gaat, de Princes Highway, om dan als eerst in het plaatsje Kiama uit te komen, ongeveer 100 km onder Sydney.
Om deze weg te bereiken moesten we eerst weer door Sydney rijden, waar we vanuit de auto weer hebben genoten van de Harbour Bridge en de hoge wolkenkrabbers!

Rond een uurtje of 7 savonds kwamen we aan in de stad Wollongong. De campings rondom dit plaatsje waren om dit tijdstip al gesloten, en het begon al aardig donker te worden, dus besloten hier een nachtje te verblijven. In de lonely planet hadden we een goedkoop guesthouse gevonden en na een telefoontje kregen we te horen dat er nog 2 bedden voor ons vrij waren. Hier hebben we savonds een paar biertjes gedronken met wat andere backpackers ( vooral Duitsers). Na een avondje stappen en weinig slaap zijn we de volgende dag vertrokken richting Kiama.

Omdat we vroeg aankwamen in Kiama hadden we genoeg tijd om rustig het stadje te verkennen. We hebben toen met de auto de bordjes gevolgd richting het tourist information centre. Op dit punt bevond zich ook de Blow Hole, waar Kiama om bekend staat. Hier hebben we dus gelijk een kijkje genomen. De blow hole bestaat uit een grote rotsmassa met een groot gat erin. Als de zee krachtig genoeg is en je hebt hoge golven ontstaat er een soort van knal effect. Het water wordt dan meters hoog de lucht in gespoten.
Hierna zijn we op zoek gegaan naar een camping. Hiervoor moesten we een stuk de bergen in rijden en hebben hier voor 1 nachtje op een grote famliecamping gestaan in een groot dal aan zee..

De volgende dag zijn we doorgereden naar Jerves Bay, weer 100 km naar het zuiden. In het touristen informatie center werd ons verteld dat we daar prachtige stranden konden verwachten. Jerves Bay ligt aan de kust en is 1 grote baai met heel veel kleinere mooie stranden. De camping waar wij verbleven was op ongeveer 100 meter van Caves Beach. Een erg mooi lang strand met aan de zijkant een groot gat in de rots, daarom Cave Beach. Overdag wanneer het eb is kun je er een heel groot eind in lopen, maar savonds loopt het helemaal vol met water, dus moet je zorgen dat je weer op tijd weg bent!

We zijn de 2e dag met de auto alle strandjes af geweest. Sommige stranden waren bijna verlaten en het was soms net een paradijs waar we door liepen. Het strandje Whitning was wel het mooist. Je kon hier alleen komen via een half bospad naar beneden. De zee is daar heel helder, blauwe zee, wit strand met rotsen eromheen waar wat water doorheen stroomde. Net een plaatje uit een vakantieboek! In het fotoboek staan wat foto’s.

Na een hele dag gelopen te hebben ( soms wel 10 tot 15 km per dag), maakten we savonds voor t tentje ons eten klaar in ons campingpannetje! Ook werden de kangaroo’s dan wakker en gingen dan voor onze tent zitten om een koekje mee te pikken. Je kon ze gewoon uit je hand laten eten..wel apart want het zijn best grote beesten als ze voor je rechtop gaan staan!

Vanuit Jerves Bay zijn we doorgereist naar Ulladulla en Narooma. Vanaf Narooma hadden wilden we eerst doorrijden via de kustlijn naar beneden. We hebben toen besloten het binnenland in te rijden naar Canberra, de hoofdstad van Australie. We wilden in eerste instantie deze plaats overslaan, maar konden de hoofdstad van Australie eigenlijk niet overslaan! We zijn hier 1 dag gebleven in een hostel met daaronder een kroeg. Savonds zijn we met de mensen van de kroeg naar een homobar geweest omdat er niks anders meer open was op zondag. We waren daar als enige in die tent dus hoefden gelukkig niet vaak achterom te kijken! Al met al een gezellige avond gehad daar!

Dag erna zijn we de stad ingereden en hebben toen het oude parlementshuis bezocht en wat andere gebouwen. Het stelde allemaal weinig voor. Veel mensen zeggen dat het een duffe saaie stad is, en dat is het ook! De stad is heel uitgestrekt, gebouwen zijn duf en grijs en op straat hangt geen levendige sfeer. We zijn daarom smiddags gaan rijden en wilde de komende paar dagen richting het gebied van de Snowy Mountains. Deze dag zijn we doorgereden naar het plaatsje Cooma. Deze stad is 100 jaar geleden opgebouwd voor arbeiders die in het gebied van de Snowy Mountains werkten.

In Cooma zijn we 2 dagen gebleven, we stonden hier op een kamping vlak bij het dorpje. De kamping was rustig en verlaten, meer aanspraak van een ouwe australische man en een jochie van 7 jaar hadden we niet. Na 2 dagen op de kamping te hebben gestaan zijn we vertrokken naar de Snowy Mountains. We hadden al wat informatie opgehaald bij het Informatie Centrum. Voor 16 dollar per dag zouden we in de bergen kunnen blijven. Er zijn daar genoeg plekker waar we onze tent op zouden kunnen zetten.

2 Comments so far

1. Karin januari 28th, 2007 15:44

Hey wat stoer zeg dat die kangaroos bij jullie tent kwamen!!!
    En weer mooie foto’s in het fotoboek…
    Liefs Karin

2. Dennis januari 30th, 2007 04:00

Heey karin,
    Was zeker wel leuk die kangaroes bij de tent.. Ze zijn niet allemaal zo gewend aan de mensen, maar in elke groep zit er wel 1 die dichtbij durft te komen..